Amir'in Akreditif Değişiklik Talebi ve Amir Banka’nın Yetkisi
Amir Banka, bir akreditifin açılışı, vesaiklerin incelenmesi ve ödemlerin gerçekleştirilmesi süreçlerinde olduğu şekilde, akreditife yapılacak değişikliklerin yönetiminde de kritik bir role sahiptir.
Değişiklik (amendment) isteği Amir'den de gelebilir, Lehtar'dan da gelebilir ancak akreditife değişiklik talimatı yalnızca Amir (ithalatçı) tarafından verilebilir. Amir Banka; Lehtar, İhbar Bankası ve/veya Teyit Bankası'ndan gelen taleplere istinaden akreditif şartlarında değişiklik yapamaz.
Diğer taraftan, Amir'in değişiklik talimatının yerine getirilmesi için Amir Banka’nın da bu değişikliği yapmayı kabul etmesi gerekir.
- Değişiklik, bankanın iç politikalarına uygun olmayabilir
- Değişikliğin içeriği yerel mevzuata aykırı olabilir
- Talep Amir Banka'nın uyum kuralları açısından sakıncalı bulunabilir (örneğin, akreditif kapsamında yüklenecek malın yasaklı olması, yükleme/boşaltma limanlarının yasaklı olması, belgeleri düzenleyenlerin tarafların yasaklı olması, malın orijinin yasaklı bir ülke olması gibi hususlar)
Akreditif Değişikliklerinde Amir Banka Tarafından Risk Değerlendirmesi
- Akreditif vadesinin veya ödeme vadesinin uzatılması.
- Akreditif tutarının veya tolerans oranının artırılması.
- Bankanın ilave risk almasını gerektiren diğer unsurlar.
- Talep edilen belgelerin sayısının artırılması.
- Belirli belgelerin silinmesi veya eklenmesi.
- En son yükleme tarihinin veya ibraz süresinin değiştirilmesi.
- Akreditif tutarının veya tolerans oranının azaltılması.
- Ödeme vadesinin kısaltılması
Amir Banka’nın Sorumluluğu
Değişikliklerin Geçerliliği ve Kabul Süreci
Yukarıda da bahsedildiği şekilde; orijinal akreditif metni amir bankanın geri dönülemez bir taahhüdünü içerir ve Lehtarın ve Teyit Bankası’nın açık rızası olmaksızın orijinal akreditif şartları değiştirilemez.
Diğer taraftan akreditif değişikliği, lehtarın belirli bir süre içinde kabul veya ret bildiriminde bulunmaması durumunda otomatik olarak kabul veya reddedileceğini ima eden herhangi bir koşul içermemelidir. Bu durum UCP 600’ün 10 (f) maddesinde aşağıdaki şekilde ifade edilmiştir:
''Bir değişiklikte yer alan ve belirli bir süre içinde lehtarca reddedilmediği takdirde o değişikliğin yürürlüğe gireceğine ilişkin bir şart dikkate alınmayacaktır.''
Değişikliğin lehtar tarafından kabulüne veya reddine ilişkin hususlar UCP 600’ün 10(c) maddesinde aşağıdaki şekilde düzenlenmiştir:
''Asıl akreditifin (veya evvelce kabul edilmiş değişiklikleri içeren bir akreditifin) şartları, bir değişikliği ihbar eden bankaya lehtarın bu değişikliği kabul ettiğini bildirmesine kadar lehtar için yürürlükte kalacaktır. Lehtarın bir değişikliği kabul veya reddettiğine ilişkin bildiri vermesi gerekir. Lehtar böyle bir bildiri vermediği takdirde akreditife ve henüz kabul edilmemiş herhangi bir değişikliğe uygun bir ibraz lehtarın o değişikliği kabul etmiş olduğuna ilişkin bildiri sayılacaktır. Akreditif o an itibariyle değiştirilmiş olacaktır.''