Multimodal Taşıma Belgeleri ve UCP 600 Kuralları
Mallar, kara, deniz, hava ve demir yolu taşıma yöntemlerinden en az ikisi kullanılarak taşınabilir. Akreditif metinlerinde, malların teslim alınacağı yer, yükleme limanı, boşaltma limanı ve teslim edileceği yer olmak üzere dört farklı alan belirtilir.
Eğer bir akreditif metninde yalnızca yükleme ve boşaltma limanları yazılıysa, akreditif şartlarında limandan limana taşımayı gösteren bir konşimento talep edilir. Ancak yükleme ve boşaltma limanlarına ek olarak malların teslim alınacağı veya teslim edileceği yer bilgileri (biri ya da her ikisi) yer alıyorsa, bu durum multimodal bir konşimento düzenlenmesi gerektiği anlamına gelir.
- taşımacının ismini göstermeli
- taşımacı veya taşımacı adına ismi belirtilen bir acente tarafından, veya kaptan veya kaptan adına ismi belirtilen bir acente tarafından imzalanmalı
- herhangi bir Charter Party anlaşmasıyla ilişkilendirilmemeli
- düzenlenen orijinal belge sayısını belirtmeli
- taşıma şartlarını ve koşullarını içermeli veya bu şart ve koşullara atıfta bulunan bir kaynağı işaret etmeli
Multimodal Taşıma Belgeleri Ciro Edilebilir mi?
Multimodal bir taşımada eğer yolculuğun son ayağı gemi ile gerçekleştiriliyorsa, uluslararası uygulamada bu taşıma belgesi ciro edilebilir bir taşıma belgesi olarak kabul görür. Yani malın mülkiyeti ciro yoluyla devredilebilir.
Ancak taşımanın son ayağı ithalatçının ülkesine yani malların varış yerine gemi ile gerçekleştirilmiyorsa bu taşıma için düzenlenen multimodal konşimento uluslararası uygulamada ciro edilebilir olarak kabul görmez.
Multimodal Taşıma Belgeleri Kimler Tarafından Düzenlenebilir?
UCP 600 kapsamında en az iki farklı taşıma şeklini kapsayan bir taşıma belgesi, taşımacının ismini açık bir şekilde göstermeli, bu ismi taşıyıcı olarak tanımlamalı ve aşağıdaki taraflardan birisi tarafından düzenlenmeli ve imzalanmalıdır:
- Taşımacı
- Taşımacı adına ismi belirtilen bir acente
- Kaptan veya kaptan adına ismi belirtilen bir acente
Taşımacı, kaptan veya acente tarafından atılan herhangi bir imza taşımacıya, kaptana veya acenteye ait imza olarak tanımlanmalıdır.

Akreditiflerde Kısaltmalar, Virgül ve Bölme İşareti Kullanımı
Akreditif belgelerinde “Int’l”, “Ltd” gibi kısaltmalar ve “/” ile virgül kullanımı, ISBP 821'de ele alınmıştır. Akreditif kapsamında vesaik hazırlarken bu unsurların doğru yorumlanması ve doğru kullanımı rezerv riskini azaltır.
Detaylı Bilgi
ISBP 821 (Uluslararası Standart Bankacılık Uygulaması) Nedir?
Uluslararası Standart Bankacılık Uygulaması (ISBP 821), Uluslararası Ticaret Odası (ICC) tarafından, akreditiflerin uluslararası ticarette kullanımını düzenleyen Akreditifler için Tekdüzen Kurallar ve Uygulamalar (UCP 600) kurallarını tamamlayıcı bir rehber olarak geliştirilmiştir.
Detaylı Bilgi
Konşimento (Bill of Lading) İle İlgili UCP 600'de Yer Alan Önemli Hususlar
Akreditif kapsamında Konşimento (Bill of Lading) düzenlerken UCP 600 ve ISBP 821 kurallarına uyulmalıdır. Yükleme limanı, taşımacı imzası, aktarma kuralları ve tam takım orijinal konşimento gibi detaylar dikkatle hazırlanmalıdır.
Detaylı Bilgi
UCP 600'ün Uygulanması: Akreditiflere İlişkin Birörnek Usuller ve Uygulama
UCP 600, ICC tarafından yayımlanan ve uluslararası ticarette akreditif işlemlerini düzenleyen kurallardır. Standartlaştırılmış yapısı, taraflar arasında güveni artırır ve işlemleri kolaylaştırır. UCP 600, yalnızca akreditif metninde belirtilirse geçerli olur ve taraflar için bağlayıcıdır.
Detaylı Bilgi
Akreditif Kapsamında Vesaik İbrazı - UCP 600 ve İlgili Maddeler
UCP 600'ün 6, 14(c), 29 ve 33. maddeleri, belgelerin bir akreditif kapsamında nerede ve ne zaman sunulması gerektiğini düzenler. Bu maddeler, akreditif şartlarının doğru bir şekilde yerine getirilmesi için belgelerin uygun şekilde sunulmasını sağlamak açısından kritik öneme sahiptir.
Detaylı Bilgi
Akreditif İşlemlerinde Taşıma Belgeleri: Akreditif Şartlarını Doğru Anlamanın Önemi
Akreditif işlemlerinde taşıma belgeleri, ihracatçıların ve bankaların karşılaşabileceği rezerv risklerini ortadan kaldırmak için büyük bir titizlikle ele alınmalıdır. Akreditif şartlarının bir bütün olarak değerlendirilmesi, olası uyumsuzlukların önüne geçmek için temel bir gerekliliktir.
Detaylı Bilgi